Saturday, December 18, 2010

3
Komen
~ Bukan kerana doaku ! ~

Keteguhan iman yang harus dipasakkan.


Pada suatu hari, ulama terkenal Hassan Basri telah melarikan dirinya dari dikejar oleh tentera Hajjaj Bin Yusuf yang terkenal bengis lagi kejam. 

Beliau telah masuk ke rumah sahabatnya bernama Habib Ajmi untuk berlindung di dalamnya.

Seketika kemudian datanglah askar-askar Panglima Hajjaj ke rumah Habib Ajmi lalu berhenti untuk bertanya;

" Hai orang tua! Adakah engkau nampak Hassan Al Basri?"

Kebetulan Habib yang sedang berdiri di muka pintu itu lantas menjawab ;

" Ya!" ujarnya singkat.

Hassan Al Basri yang dengar jawapan sahabatnya dari dalam rumah itu pun berasa terkejut serta berdebar-debar memikirkan kenapa Habib berterus-terang sahaja mengatakan dia tahu di mana ianya berada? 

Askar-askar Hajjaj ingin tahu di mana beradanya Hassan Al Basri lalu Habib pula mengatakan bahawa orang yang dicari mereka itu ada di dalam rumahnya. Mereka lantas masuk ke dalam rumah Habib tetapi tidak dapat menemui sesiapa pun.

Mereka menyangka bahawa Habib hanya bersenda gurau dengan mereka lalu mereka mencaci serta mengatakan Habib pembohong besar. Tetapi Habib bersumpah bahawa dia tidak berkata melainkan perkara yang benar.

Mereka cuba sekali lagi untuk masuk ke rumah Habib tetapi harapan mereka tetap sia-sia. Akhirnya mereka pun pergi meninggalkan rumah tersebut.

Tidak lama kemudian ulamak Hassan Al Basri pun keluar dari rumah sahabatnya itu lalu dia berkata kepada Habib bahawa dia terselamat dari dijumpai oleh askar-askar Hajjaj itu adalah kerana berkat sahabatnya. 

Kemudian ia pun bertanya kenapa Habib memberitahu yang ia ada di dalam rumahnya?

Maka Habib pun menjawab;

" Wahai sahabatku Hassan Al Basri! Sebenarnya bukanlah kerana berkat doaku maka engkau selamat tetapi engkau selamat adalah kerana kejujuranku berkata benar. Sekiranya aku berbohong dengan mereka dan dalam masa yang sama engkau juga tertangkap, pasti kita berdua akan peroleh malu yang amat sangat! "



Subhanallah.

Inilah keberanian orang beriman. Kerana kuatnya iman dan taqwanya kepada Allah SWT, maka Allah telah menyelamatkan sahabatnya itu dari ditangkap oleh pemerintah yang zalim.

Kisah ini wajar menjadi penawar buat kita untuk meruntuhkan keangkuhan, rasa besar diri yang berpasak teguh dalam diri kita. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan mereka yang beriman sebenar-benar keimanan.


___S E N Y U M___ (",)



3 comments:

  1. salam wbt
    jazakillah khair perkongsian yg best
    tp nk tanya
    x faham apa kaitan
    rasa besar diri dengan entry.

    ReplyDelete
  2. > Anonymous

    waalaikumsalam wbt
    yg baik semuanya dtg dri Allah..

    cuma ttg 'kaitan rasa besar diri dengan entry'
    kaitannya ada pd kata2 Habib di hujung cerita..

    cuba baca 5,6,7 kali..
    mungkin akan lebih memahami..

    moga Allah kasih (",)

    ReplyDelete