Thursday, August 29, 2013

4
Komen
~ Berhabuk ~

Dah tengok vlog terbaru Qawiem Khairi? V13 : Cinta Hantu Raya

Haih.. memang dah lama benor tak menghapdet blog ni. Nak kata sibuk, tak sibuk pun. Nak kata tak sibuk, rasa macam ada jugaklah duk buat kerja sebutir dua. Senang cerita, malas nak hapdet sebenarnya. Haa.. kan senang mengaku. Haha.

Baidewei, guwa (baca : ana) tengah cuti. Nak dekat hempat bulan beb. Tudia lama. Tapi bila ada kat Mesia ni, taklah terasa lama sangat. Memang pantang nampak guwa rehat, ada je kerja datang mencari. Nak suruh makan lah. Nak suruh tidur lah. Tak kenama kerja makan tidur tu. Ngeh.

Hmm.. apa pun puas hati cuti kali ni. Ceh, macam dah banyak kali cuti. Bila hidup ada mak ayah di sisi, banyak benda terasa tenang dan lapang. Seronok dan bahagia bersama mereka. Sebab tu kadang-kadang guwa ada terfikir, macam mana lah mereka yang dah takdak mak ayah. Mesti sedih.

Tapi jangan risau, guwa sentiasa percaya ada hikmah Allah takdirkan kehidupan mereka sebegitu. Dan kita semua akan menyusul.

Jadi, yang mana parent masih ada tu, nasihat guwa jom lah sama-sama kita menghargai mereka. Janganlah nanti dah takdak, baru nangis nak minta maaf mengenal erti penyesalan.

Oklah, kat sini guwa nak minta maaf kat lu orang (baca : antum) yang mungkin dua tiga kali duk mai lepak kat belog guwa, tapi asyik nampak entry yang lama dan sama. Mau tak lama, dah hampir dua bulan tak menghapdetnya.

Penat guwa bawak penyapu tadi nak rembat lipas cicak bagai yang dah mula berkampung kat guwa punya belog. Macam dah takdak tempat lain makhluk-makhluk ni nak hidup.

Apa pun teruskan berdoa untuk Mesir. Moga Allah teguhkan hati mereka dan kita semua. Amin.

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-56. Cikidout.



Tuesday, June 18, 2013

4
Komen
~ Jordan : Bila Aku Ada Masalah ~



Inilah kerja saya bila ada masalah. Bila hati gelisah. Bila rindu yang tidak sudah. 

Pasti akan menghubungi mereka ibu dan ayah.

Dua tahun di Jordan terasa sebentar cuma. 


Hari ini saya di Malaysia dengan cuti yang tak lama. Dan selepas ini saya akan kembali lagi ke sana. 

Sejauh mana pun perjalanan, ibu dan ayah jangan dilupa. 

Kerana pada mereka, ada keberkatan dan doa.


Hargailah ibu bapa. Hargailah keluarga tercinta. 

Itulah hadiah teristimewa sementara mereka masih ada.

Sekian.
Terima kasih. 




Thursday, May 16, 2013

7
Komen
~ Cinta dan Benci seorang Qawiem Khairi kepada GURU ~

Dari kiri : Nabil (Jordan), Saleem (Madinah), Salman(UTEM Msia), Saya (Jordan) dan Fath (Morocco).


Antara cg yg saya Cinta.

Saya terkenang seorang guru addmath yang pernah mengajar saya dan kawan-kawan ketika di sekolah menengah. Seorang guru yang sangat bersemangat dan tabah mengajar kami anakmuridnya.

Dan ketabahan beliau itu, saya telah melihat sendiri bagaimana kawan-kawan saya yang langsung tidak berminat dengan subjek addmath terus jatuh cinta untuk membuat latihan.

Yang bosan membuat latihan, akan rasa bersalah jika tidak berusaha sungguh-sungguh untuk score bagi subjek tersebut.

Kerana apa? Tidak pernah lagi saya lihat ada guru yang sanggup buat kelas tambahan pada jam 4 pagi melainkan beliau. Bahkan kebiasaannya, kelas tambahan kami diterus kan lagi selepas subuh hingga jam 12 tengah hari.

Jika prestasi kami baik, cg akan mengadakan kenduri kecil-kecilan dengan menghadiahkan nasi lemak free. Cg jarang marah kami, tapi kesungguhan cg itulah yang merotan kemalasan kami.

Itulah cg Asmah yang saya cinta.

----------

Dan cg yg saya Benci.

Ketika usia saya 9 tahun, hati saya telah dirobek dengan kata-kata seorang guru Bahasa Inggeris. Barangkali kerana kenalanku ketika itu.

Dan kesannya, sampai hari ini saya mampu mengingati setiap patah perkataannya.

"Apa nak jadi dgn kamu ni? Teacher rasa Qawim bila besar mesti jadi jahat."

Sentap. Kalam itu diungkapkan dihadapan semua kawan-kawan di dalam kelas. Yang mana akhirnya, kawan-kawan saya menjadikan ayat itu untuk menghukum setiap gerak-geri saya selepas itu.

Benci ketika itu menebal. Maka, itulah antara ayat yang teguh di ingatan dan sentiasa menemani perjalanan saya sepanjang kehidupan ini.

Untuk apa? Agar saya sentiasa ingat untuk terus berubah dan berubah menjadi lebih baik. Malah untuk menafikan kata-kata seorang guru, tidak semudah itu menjadi kenyataan.

Apa pun, saya tetap mendoakan kesejahteraan teacher saya tersebut. Dan kalau saya jumpa balik beliau hari ini, saya akan kata 'saya sayang teacher.'

---------

Selamat Hari Guru.

Btw, dikesempatan ini saya mahu mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua guru-guru yang pernah mengajar diri ini. Baik yang sentiasa memberi pujian mahupun yang apabila bertemu dengan saya, susah sangat nak melemparkan senyuman.

Belum dikira dengan yang suka denda dan rotan sana-sini.

Hikmahnya, ketegasan kalian banyak mematangkan dan tidak memanjakan saya.

Dan sebagai murid, saya juga mahu memohon jutaan kemaafan di atas kelemahan dan kenakalan diri ini dalam membesar bersama guru-guru semua.

Ternyata, menjadi seorang guru tidak semudah yang kita sangka. Sebab mereka bukan mendidik robot, sebaliknya anak kecil yang punya pelbagai latar belakang dan karenah berbeza.

Moga Allah tabahkan guru-guruku semuanya dalam mendidik anak bangsa. Amin.

Sorry, terpanjang. Bakat blogger masih tak hilang. Hehe...

Sekian Terima Kasih.
Irbid Jordan.



Thursday, April 11, 2013

0
Komen
~ Anak-anak Perlis Jordan ~


Qawiem Khairi | Salam perantau.. eceh. :D


Bergambar di hadapan Maqam Mu'az Bin Jabal.
Waktu ni kami ada expidisi seerah sempena Familyday Ikatan Mahasiswa Anak Perlis Jordan.
Bahagia.

------------

Tahukah anda siapa sahabat Nabi yang bernama Mu'az Bin Jabal r.a ?

Beliau antara sahabat nabi yang 'alim tentang Al-Quran dan syariat-syariat Islam.
Hingga Rasulullah memuji Mu'az, "Sesungguhnya yang paling 'alim tentang halal dan haram adalah Mu'az Bin Jabal." Riwayat Tirmizi dan ibn Majah.

Sekian.
Irbid Jordan.




Monday, March 25, 2013

0
Komen
~Bayang-bayang Sudikah Awak.. ~

Qawiem Khairi | Bayang-bayangku..

Alhamdulillah.

Vlog Sudikah Awak ditayang lagi dalam salah satu program di Msia. Terima kasih. Moga Manfaatnya dikongsikan bersama. :')

Kredit juga untuk sahabat saya, penampilan khas dalam video tu - Amir Lutfi. 


Sekian,
Irbid Jordan.



Tuesday, March 12, 2013

1
Komen
~ Berjaya Selepas Melalui Ujian ~

Qawiem Khairi : Akan ku bertapa di sini selama 4 tahun.  

Bukan nikmat kemudahan sahaja yang Allah bagi kepada yang terpilih. 

Ujian kesusahan pun sebenarnya atas pemilihan Allah buat hamba-hambaNya.

Sebab itu tak pelik bila ada manusia yang berjaya selepas melalui ujian. 
Sedangkan sebelumnya, mereka hanya sekadar melihat orang lain sahaja yang memakai pingat kejayaan. 


----------


Bergambar di hadapan kuliyah syariah, Uni Yarmouk.


Sekian,
Terima kasih.
Irbid Jordan. 




Wednesday, March 6, 2013

5
Komen
~ Harapan yang Hilang ~

Qawiem Khairi : Vlog Air Mata Kesedihan


Kita bangun setiap pagi dengan harapan hari itu,akan menjadi lebih baik dari semalam.
Tapi kemudian Allah menguji lagi.
Kita pun keciwa dan harapan kita pun seolah-olah sudah hilang. 


Jangan bersedih...

------------

Selagi kita masih bernafas hari itu,selagi itulah masih ada harapan, ruang dan peluang untuk membetulkan keadaan.Yang penting jangan berputus asa dengan rahmat dan kasih sayang Allah.


Sekian.
Terima kasih.
Irbid Jordan.




Thursday, February 28, 2013

4
Komen
~ Ada Hari Kita Laju ~

Qawiem Khairi | Salah satu scene dalam Vlog Sudikah Awak..

Nak dekat sebulan blog ini tak di update. Berhabuk !
Ini semua gara-gara sesiputnya internet di rumah saya. Hmm.. Apakan daya, itulah kehidupan.
Ada hari kita laju, dan ada hari kita perlahan. Tapi, waktu kita perlahan jangan sampai kita berhenti.
Takut-takut kita terjatuh ke dalam lembah kegelapan.

Ahaa... nampak tak ayat dia tu? Metabola kan.. hehe.
Saya tahu anda boleh faham.

--------------

Berkenaan gambar di atas, tak tahu nak cakap apa.
Melainkan syukur kepada Yang Maha Kuasa. Terharu.
Dialah yang memberi petunjuk. Kita hanya berusaha dalam menyampaikan kebaikan.

Gambar tersebut di ambil oleh sahabat saya, bro ArRasyid.
Dalam program Sembang Santai Sebelum Aku Bernikah di UITM bersama bro Hilal Asyraf di Uitm Seri Iskandar.

Neway, moga Allah istiqamahkan aku di atas perjuangan. Amin. Doakan hamba boh.


Sekian.
Terima Kasih.
Irbid Jordan.





Wednesday, January 30, 2013

3
Komen
~ Di Situ Ada Kemanisannya ~

Qawiem Khairi : Peace and save Palestin guys. 

Perdebatan antara lelaki dan perempuan, 
siapa lebih kehadapan dalam soal memimpin dan sebagainya. Lalu, diberi seribu satu macam hujah dan alasan untuk mempertahankan pandangan masing-masing. 

Bahkan dikaitkan dengan dalil itu ini hinggalah kepada perkongsian pengalaman yang memburukkan antara satu sama lain.

Maka, dicelah-celahnya saya ingin bertanya.. apa yang anda dapat? (Angkat kening dua kali)

Seperti peribahasa yang berbunyi, sembang kemaih di kedai kopi mahupun di pasaq pagi, sampai terlupa hak 'family' di ghumah.

Buat apa mahu membandingkan? Lelaki dan perempuan punya peranan masing-masing.
Mengikut kepada kemampuan. Bahkan masing-masing saling memerlukan. Betul tak? 

Lengkap-melengkapilah. Di situ ada kemanisannya.

Toleransi. Berilmu. Berkerjasama. Beriman.
Kita mampu mengubahknya. InsyaAllah. .

------------------

Gambar di atas tu diedit oleh seorang yang saya tak kenali.
Tapi yang pasti rakan di fb. Acecece..... 

Dush !


Sekian.
Qawiem Khairi.
Irbid Jordan.



Sunday, January 27, 2013

5
Komen
~ Wajah Bercahaya ~


Qawiem Khairi | Make up untuk satu malam permentasan di Jordan. 

Kalau kita baik di dunia, kebaikan itulah yang kita akan bawa balik bertemu Allah nanti.
Tapi kalau kita jahat, maka kejahatanlah yang akan mengiringi kita.

Hakikatnya siapa kita di dunia, 
kita yang sama lah yang akan bertemu dengan Allah.
Mana mungkin kita mahu berwajahkan orang soleh penuh bercahaya, 
sedangkan di dunia bukan itu wajah kita.

Sama-sama bergerak maju menjadi yang lebih baik.
Walaupun kadang-kala kita terjatuh berkali-kali.


Sekian Terima Kasih.
Qawiem Khairi.
Irbid Jordan.
 




Sunday, January 20, 2013

6
Komen
~ Takut Orang Kata ~

Qawiem Khairi | Vlogger at Langit Ilahi,

"Aku tak boleh."

Kita sanggup menggunakan ayat ini untuk menutup potensi yang berkuasa,
 semata-mata disebabkan perasaan malu 'takut orang kata'.

---------------

Oh, betapa ruginya.


Sekian.
Qawiem Khairi aka Pelaut Rabbani.
Irbid Jordan.




Tuesday, January 15, 2013

6
Komen
~ Lautan Rabbani 2013 ~

Qawiem Khairi | 2012 sudah pergi. Dalamnya, aku belajar banyak benda. Terima kasih Allah. =)

Update pertama tahun 2013. Hihi.

Setelah habisnya exam, akhirnya cuti. 

Dan sekarang penantian untuk masuk sem yang seterusnya. 

Harapan untuk sem depan, saya lebih series dan bersungguh lagi.
Dengan adanya semangat 'cuti lepas tu balik Msia'.
Yeayyy !! 2013 aku balik Mesiaaaa ! 

Baideweh, tak sabar nak jumpa family dan teman-teman tercyntA. ^^

------------

Ada masa kita acapkali berkata rindu, rindu dan rindu kepada seseorang.
Tapi sejauh mana rindu itu mampu membuahkan nama mereka disebut di dalam doa kita?

Sungguh, aku rindu kamu.
Terima kasih sebab selalu stalk diri ini. Muwahaha.
Perasan. 


Sekian. 
Qawiem Khairi aka Pelaut Rabbani.
Irbid Jordan. 





Wednesday, January 2, 2013

2
Komen
~ V4 : Pumpang ! ~

Qawiem Khairi | Mereka yang menjayakan Pumpang ! ^^

Waduh-waduh. Agak lama juga aden tidak mengupdate blog.
Bukan tak mahu update, tapi masalahnya internet rumah aden problem baru-baru ini. 
Bikin tukar baru. Tambahan pula, aden sekarang dalam fatrah final exam. 
Bisa aja masa aden sibuk bangat. Tapi enggak apa-apa, aden tetap akan mengusahakannya. Agar, blog ini tidaklah menjadi seperti tempat pembiakan sang krik-krik.

Jangan hirau dengan gaya dan tarian bahasa di atas. Agak kelam-kabut bunyinya.

Hmm.. sebenarnya nak kongsikan vlog 4 kali ni. Dah tengok? Ahaa... mesti tak tengok lagi kan.
So, takdak masalah. Sedangkan kalau esok kiamat, hari ini kita masih disuruh untuk tanam benih andaikata benih tersebut ada dalam tangan kita, inikan pula vlog 4 yang masih belum tengok.

Ish.. apa aku mengarut ni. Sorry semua. Update blog jam 2am. Berhenti sat lepas study.
Hehe.. sebab tu kot jadi macam ni.

Hmm.. takpa. Kita santai-santai ja. Bukan ada guru bahasa melayu nak check spelling dan tatabahasa kan.
Dan aku yakin, entry aku ni takdak skema jawapan pun. So, boleh tulis ja macam mana yang dikira sesuai.
Betul tak? Tapi.. shhh... (Tengok kiri kanan, sambil jari telunjuk di mulut)

Okay.. saja buat gaya macam tu. Haha.

Dah-dah, seteret tu de pointer.. Vlog Pumpang ni aku ada bawak sedikit kelainan kalau nak tahu.
Ada benda yang aku tak cerita secara terus. Kena fikir sendiri. 

Dan ada benda yang aku dah rumuskan siap-siap. Tinggal nak suap ke mulut ja.

Baiklah. Tak mahu tulis banyak-banyak. Dakwat pun dah nak habis. Nak tahu apa itu Pumpang, jom !

Klik di bawah deh. Moga bermanfaat. Dan moga Allah kira sebagai amal soleh.
Amin. Maassalamah. 






Klik juga : ~ V3 : Kek Coklat ~


Sekian.
Terima kasih.
Qawiem Khairi aka Pelaut Rabbani.