Sunday, January 16, 2011

0
Komen
~ Memiliki Khazanah UDMZ ~

Insan yang disegani. Terharu apabila memiliki khazanah yang pernah berjasa kepada beliau.

Assalamualaikum wbt.

Salam pembuka bicara juga sebagai doa buat kalian agar sihat dan bahagia di atas jalan-Nya.

Alhamdulillah, bersyukurlah kepada Allah kerana dengan kasih sayang-Nya kita masih diberi peluang untuk hidup. Maksudnya pintu taubat masih terbuka untuk kita. Jadi?

Fikir-fikirkanlah saudaraku. (",)

InsyaAllah hari ini saya ingin meluahkan rasa bahagia saya kepada kalian.

Aha. Beberapa entry saya yang lepas, saya ada menceritakan bahawa saya telah ditimpa kemalangan. Kemalangan yang agak ngeri yang pernah saya amati sepanjang kehidupan ini.

Kesan daripadanya kedua kaki saya mengalami kecederaan dan yang paling teruk adalah kaki kanan. Hal ini kerana walaupun kaki kanan saya semakin pulih tetapi ke'original'annya sudah tidak sama dengan sebelumnya (sblm kmlgn). Perkara ini juga sudah saya nyatakan dalam entry yang lepas.

Tetapi untuk mengkhabarkan kenapa saya bahagia pada hari ini, molek kiranya jika saya starting coretan ini adalah seperti di atas agar kalian benar-benar memahami.

Segalanya bermula di sini


Hampir empat bulan setengah kejadian kemalangan yang mengerikan itu meninggalkan saya. Semuanya adalah kenangan yang tidak akan saya lupakan. Terharu, sedih, takut, gementar, boring, bosan, seronok dan bahagia adalah intisari yang bernilai dalam menghiasi kenangan ini.

Jika sebelum ini saya telah menceritakan tentang kebosanan, maka di saat ini saya akan menceritakan pula tentang kebahagian.

Apa yang bahagia sangat sampai perlu diceritakan di sini? (",)

Jawapannya ringkas. Saya telah memiliki khazanah Almarhum Ustaz Dahlan Mohd. Zain iaitu tongkat beliau. Mungkin ada yang bertanya. Siapa Almarhum Ust Dahlan?

Ringkas daripada saya.

Beliau adalah murabbi serta pengetua di sekolah saya iaitu MATRI dahulu. Kehadiran beliau dalam kehidupan saya banyak mengajar saya erti kehidupan itu indah jika disulami dengan rasa takut kepada Allah.

Beliau adalah insan yang bersemangat waja dalam melakukan kerja-kerja Islam. Rasa jemu atau bosan dengan risalah yang dibawa oleh baginda Nabi SAW seolah-olah tidak ada dalam kamus hidup beliau.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang beliau, anda boleh layari di sini. Usrah keluarga

Sebab itu saya terharu apabila memegang tongkat kepunyaan insan yang banyak jasanya kepada agama.

Saya miliki tongkat beliau bukan untuk saya simpan macam dalam muzium. Tetapi saya miliki adalah untuk saya guna dalam kehidupan. Guna macam mana? Saya guna ketika berjalanlah maksudnya. Nanti kata saya ambik buat minum pulak. (",)

Bukan senang nak pakai tongkat Almarhum Ust Dahlan ni.

Walaupun tongkat ini tidaklah sehebat tongkat Nabi Musa, tetapi saya yakin bahawa tongkat ini pernah berjasa kepada Almarhum ketika hidup.

Mudah-mudahan sepanjang perjalanan hidup saya dangan bantuan Khazanah Almarhum Ust Dahlan ini dapat memberi kekuatan serta syuur kepada saya agar lebih bersemangat membawa agama Allah di atas muka bumi.

Ya Allah, Engkau rahmatilah Almarhum Ustaz Dahlan. Ampunilah segala dosa dan kesilapan beliau. Masukkanlah beliau ke dalam syurga bersama-sama para rasulMu. Moga Rohnya dicucuri rahmat dan kasihMu di sana.

Berkatalah amin wahai pembaca budiman.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment