Monday, April 4, 2011

15
Komen
~ Naluri ; Tidak mampu untukku melupakan ~



Hatiku ini menangis basah,
tatkala mengenang kembali nostalgia sejarah,
yang kini bahagia dahulunya parah,
mengalir perit untaian mehnah,

Dahulu..

Marah adalah sinonim kehidupan,
air mata adalah peneman di kala kesunyian,
hinaan juga kejian laksana titisan hujan,
menimpa tubuh ini bagaikan ia satu kepuasan,
segala-salanya umpama aku datang dari bulan,

Dahulu..

Membolak jiwa ini ingin keluar dari landasan,
landasan kesepian di hempap peristiwa,
peristiwa aku bersama mereka,
yang ku yakin tidak mampu untuk melupakan,
walaupun ia sekecil kuman,

Dahulu juga..

Meronta tubuh ini ingin lari dari rantaian,
rantaian sindiran ibarat aku tiada harapan,
rantaian sinis seperti aku tiada hala tujuan,
sehingga hati kecil ini pernah mengadu,
satu hari nanti kalian semua akan tahu,

yang aku bukan sahaja berdiri di atas air yang tenang,
bahkan di atas deruan ombak yang menggoncang.


Sekian terima kasih,
Pelaut rabbani,
~ mQ ~

15 comments:

  1. ini dia anak didik cikgu ghazali..jiwa yang penuh puitis..teruskan qawiem...ayat2 yang mendalam...

    terasa diri ini terut serta..kerana kita serupa..apaupun pun jgn putus asa...kerana Allah Maha Kuasa...menentukan segalanya..ujian buat hambaNYA...agar keimanan tidak sekata..bagi pengakhirannya syurga atau neraka...akhir kata..semoga anda selalu ceria..innalaha ma'ana~
    sekian sahaja..:D

    ReplyDelete
  2. Subhanallah..
    bait2 penulisan yang sungguh mendalam maksudnya..
    tiada kata yg dapat diungkap..
    Semoga ceria selalu..
    juga Moga Allah redha~~

    [boleh geng ngn cgbs ni..dapat menyentuh hati2 menerusi penulisan..]

    ReplyDelete
  3. subhanallah..
    cantik sungguh bahasanya..terasa bagai mengalir dlm jiwa saat menatapnya

    semoga akhi terus dan terus berdiri di atas air yg tenang dn ombak yg menggoncang di lautan rabbani..
    moga Allah menyayangimu!!kini dan dahulu.:)

    ReplyDelete
  4. Pergh! Dia nak perayat orang bak hang.

    ReplyDelete
  5. superb! best! Puitis, tapi tersirat. Ada pengertian pada sebuah hakikat keremajaan. benar kan?

    ReplyDelete
  6. > Al-Farisi

    alhmdulillah,
    segala pujian selayaknya buat Allah yg memberi,
    hamba tidak ada yg lebihnya..

    erm. terima kasih Al-Farisi atas bingkisan yg diberikan,
    puisi ini sekadar luahan dri perasaan,
    yg mengenang kembali zaman kesepian,
    ya. ia adlh ujian. benar2 ujian buat hamba.

    selalu ceria,
    ~ mQ ~



    > [n_akn]

    alhmdulillah,
    hanya sekadar luahan dri hati kecil,
    yg cuba utk mengembalikn smgt dlm diri,
    moga dgnnya tersubur indah himmah yg tersembunyi,

    apa pun jazakillah kak nailah,
    atas segala-galanya..
    Ya Allah.. prmudhknlah segala urusan n_akn..
    Amin. (",)



    > menusuk hati

    ketahuilah,
    komentar saudara yg pendek ini sgt2 hamba menghargainya..
    moga Allah kasih. =)

    ReplyDelete
  7. > Anonymous

    alhmdulillah,
    bersyukur kpdNya,
    atas segala rahmat yg dikurniakn buat kita,

    huhu.. menjd seribu tanda tya buat saya,
    siapakh anda?
    setiap insan yg menggunakn bayang 'Anonymous' yg pernah meningglkn komen di sini,
    rata2nya saya kenal dan tahu,
    ttp anda? siapakah?

    xpalah.. terima kasih ya atas sokongan selama ini,
    terharu juga dgn cakna anda.
    saya harap.. satu hari nnt saya akan tahu juga siapa anda. (",)

    moga Allah menyayangimu juga.
    Amin.



    > Fakhruddin

    Subhanallah,
    terharunya ana chor udin sudi singgah dan tinggalkn jejak,
    perayat?
    mcm pernah dgr..
    cuma maksudnya kurang jelas,
    boleh kaborkn pd teman x? (",)



    > Iqbalsyarie

    alhmdulillah,
    terima kasih akhi,
    ana kena byk belajar dri anta ni..

    ya. pengertian pd hakikat sebuah keremajaan.
    sungguh, ia amat memenatkn..

    salam ukhwah,
    ~ pelaut rabbani ~

    ReplyDelete
  8. Amin..
    walau siapa pun hamba,kita berada atas bumi yg sama..
    jalan yg sama..insya Allah ,moga redhaNya kita gapai..

    hamba harap..tuan hamba tetap xkan mengenal hamba.
    xpe ke?:)
    itu xkan mgganggu tugas tuan hamba mahupun hamba..^_^

    ReplyDelete
  9. Salam MQ, tak sangka ana. Anta benar-benar berbakat dan berjiwa puitis.

    Syabas! Menanti karya MQ dari semasa ke semasa

    BroHamzah

    ReplyDelete
  10. > Anonymous

    xpa.
    saya x knal pun x pa.
    juga x mganggu tugas sya pun.
    cuma lebih mesra jika saya knl tetamu lautan rabbani spt anda.
    cuma ada satu soalan,
    kita pernah bersua x sblm ni?

    jgn lupa menjawabnya.. (",)



    > BroHamzah

    alhmdulillah,
    xda la berjiwa puitis sgt abg ali,
    cuma ingin berlayar dgn lebih jauh sj,
    ana sentiasa memerlukn tunjuk ajar abg ali,
    moga sudi membantu.. (",)

    yg ceria dgn kehadiranmu,
    ~ mQ ~

    ReplyDelete
  11. saya bukan nk berteka teki..tp kita pernah bertemu...

    ReplyDelete
  12. > Anonymous

    pernah bertemu?
    bilakah?
    dimnkah?
    xpa2. sudah memadai yg saya tahu kita pernaah bersua.
    terima kasih. (",)

    ReplyDelete
  13. MasyaAllah.. Moga Allah sayang :)

    ReplyDelete
  14. > ahzan

    terima kasih sahabat.
    moga Allah sayang kamu juga.

    ReplyDelete