Saturday, July 28, 2012

0
Komen
~ Terimalah Vlog-Vlog Itu ~


Berdiri seorang diri. Mendaki menggilap potensi. ^_^

Walaweh. Jom ! hari ini sekadar mahu berkongsi ketiga-tiga Vlog yang telah saya buat setakat ini.

Nanti akan ada yang bertanya, kenapa tiba-tiba nak kongsikan semua Vlog tu? Bukan dulu dah pernah kongsi. Aha.. klu macam tu biar saya jawab.

Sebabnya, entry kali ini sebagai penghargaan kepada diri saya. Kerana berpeluang menghasilkan vlog sendiri. Bahkan, sebagai pemangkin semangat untuk pembinaan Vlog yang terbaru.

Dalam proses untuk menyiapkan Vlog yang ke-empat. Harap-harap ada yang sudi menanti. ^_^

Tajuk sudah ada, tapi masih dirahsiakan. InsyaAllah, saya ingat sebelum kaki ini melangkah ke Tanah Suci tidak lama lagi, maka akan siaplah Vlog tu. Doakan.

Jom. Kita pergi satu-persatu.


************



Vlog 1 : Support The Change !

Saya memiih untuk memulakan Vlog sulung dengan tajuk tersebut. Di atas beberapa sebab berdasarkan pengalaman yang telah lalu.

Kadang-kadang, kita terlupa bahawa perubahan itu susah. Kesannya, bila orang ingin berubah, kita dengan tanpa memikir panjang senang-senang je kondem itu ini. Sindir itu ini. Perli dan seumpamanya.

Akhirnya, kesan dari sikap buruk kita itu mampu menyebabkan orang yang ingin berubah terbantut kemahuannya. Apa salah mereka? Adakah dengan perubahan mereka ke arah yang lebih baik itu tidak menyelesakan kita?

Atau kerana kita tidak mahu melihat orang lain berjaya? Dalam hidup ini, itu yang saya rasa kadang-kadang.

Jauh perjalanan, luas pandangan. Maka, semakin ramai kita akan jumpa ‘lawan’ bertopeng ‘kawan’.
Teguran harus diberikan kepada orang yang seperti ini. Takut-takut mereka tidak perasan yang mereka hanya seronok berlari  di dalam dimensi mimpi.

Rialiti, mereka tidak ubah seperti manusia-manusia yang syok sendiri. Jadi, saya ingin mengajak untuk kita sama-sama menjadi orang yang sokong kepada perubahan.

Apa pun, selamat menonton video di atas. Support The Change ! ^_^


*************



Vlog 2 : Headshot !

Untuk Vlog ke-dua, saya menamakan Headshot. Berkisar tentang bagaimana kesilapan-kesilapan manusia yang ingin mengajak manusia lain ke arah kebaikan, dalam masa yang sama mengabaikan hikmah.

Niat dan tujuan asal sudah suci dan bersih, tetapi sayang cara dan kaedahnya main hentam ikut sedap hati.

Senang kata, asal benda tu sampai pada orang yang ditegur, itu sudah memadai. Nak dengar, dengarlah. Tak nak dengar, sudah. Itu yang salah !

Buang tenaga memberi nasihat macam tu kalau orang lain lebih sakit hati. Bahkan, yang lebih buruk, orang yang kita nasihat itu terus menjauh diri daripada kita. Nama kita di’black list’ dalam kamus hidup mereka.. Owh, malangnya.

Kita tidak sempurna. Kenapa mesti tegur orang macam kita ini sempurna?

Benda ini nampak simple. Tetapi bila kaji balik dalam kehidupan, sebenarnya banyak berlaku. Sama ada secara langsung mahupun tidak.

Teguran dengan cara apa pun tidak salah. Namun, sila mengutamakan kepentingan hikmah dan kaedahnya. Baru berkesan dan menyelesaikan.

Lebih lanjut, jom enjoy Headshot di atas. Zipzsas !


************



Vlog 3 : Shoot The Target !

Yargh ! Vlog ini saya rasa ada kelainan sikit. Dan saya punya matlamat sendiri.

Sebagai salah satu usaha untuk menghangatkan lagi kedatangan Ramadhan tahun ini. Malah, untuk diri saya, sebagai penawar dan pemujuk hati melalui Ramadhan tanpa family di sisi.

‘Main point’nya, saya isikan apa target yang kita ingin capai dalam bulan Ramadhan. Dan yang pasti, setiap target itu berdasarkan citarasa dan kemahuan diri masing-masing.

Saya dengan target saya. Anda dengan target anda. Yang penting, target itu tidak jatuh di atas batas-batas dosa. Apa pun, saya cuba untuk tekankan satu perkara agar kita tidak lupa.

Iaitu tujuan Ramadhan itu sendiri didatangkan, adalah untuk menjadikan kita manusia yang bertaqwa.

Di akhir Vlog, saya tutup dengan ucapan tulus ikhlas dari hati buat family saya yang saaaaaangat saya cintai serta seluruh umat islam sama ada yang menganali diri saya atau tidak. Yang pasti kita bersaudara.

Dengan ucapan, Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

Ahha ! Tunggu apa lagi ? Bagi yang belum menyaksikan, silalah. Jangan malu-malu.

Yang sudah menontonnya, dialu-alukan untuk menonton lagi. InsyaAllah. Mudah-mudahan Allah bagi yang terbaik dalam kehidupan kita. Amin.

Untuk anda semua. Terimalah, Shoot The Target !


Sekian,
Pelaut rabbani.
Irbid Jordan.


No comments:

Post a Comment