Monday, December 12, 2011

3
Komen
~ Namanya Menjadi Lagenda ~

Mampukah Al-Fateh II muncul lagi?


1400 tahun dahulu, Rasulullah saw pernah bersabda ketika menggali parit khandaq : “ Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera….” (Hadith riwayat Imam Ahmad).

Para sejarawan menulis bahawa pada ketika itu, Constantinople menjadi kota rebutan, lantaran kotanya yang begitu istimewa dan strategik. Ternyata janji-janji yang diungkapkan oleh Rasulullah saw telah menarik minat dan keazaman ramai pemimpin dan khalifah Islam selepasnya untuk menawan kota tersebut.

1453, janji Rasulullah saw terbukti apabila kota Constantinople dibuka oleh bala tentera pimpinan seorang raja yang bernama Sultan Muhammad Al-Fateh. Lima puluh hari mengharungi peperangan, tentera pimpinan beliau ternyata cukup ampuh untuk terus-menerus menyerang dan tidak sesekali mengalah.

Satu demi satu keajaiban perang dicetuskan oleh mereka. Bahkan suatu strategi yang tidak akan dilupakan oleh sejarawan Islam mahupun Barat adalah apabila tentera Muhammad Al-Fateh berjaya menarik tujuh puluh buah armada perang dari Pantai Besiktas ke Galata melalui banjaran bukit yang begitu tinggi dengan jarak melebihi tiga batu.

Pmuda Islam bernama Muhammad Al-fateh ini telah menawan Constantinople dalam usia 22 tahun, sekaligus membuktikan bahawa beliau adalah sebaik-baik raja yang disebut oleh Rasulullah saw.

Sudah tentu pemuda yang hebat seperti ini tidak lahir secara tidak disengajakan dan tanpa membuat apa-apa. Pemuda-pemudi yang hebat adalah mereka yang lahir dari acuan tarbiyah yang sebenar iaitu Al-Quran dan Sunnah.

Mereka lahir dari proses yang teliti dan teratur.

Mereka adalah yang sedar akan masa depan Islam berada di tangan mereka.


Sebaik-baik Raja dan sebaik-baik tentera.

Apa yang perlu diambil iktibar bukanlah hanya pada sebaik-baik raja yang dilafazkan oleh rasulullah bahkan juga pada sebaik-baik tentera.

Perlu kita ingat, peristiwa pembukaan kota Constantinople bukanlah kerja individu tetapi kerja berkumpulan!!

Ianya hasil daripada kekuatan persaudaraan, kerjasama, kesungguhan, dan semangat tentera islam yang dipimpin oleh Sultan Muhammad Al-Fateh.

Pada suatu masa ketika solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Beliau mmerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya,

“Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu sila duduk!” Tiada seorang pun yang duduk. Kerana tidak ada seorang pun yang pernah meninggalkan solat fardhu.

Beliau bertanya lagi, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solah sunat rawatib sila duduk!” Sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian beliau bertanya lagi, Siapa di antara kamu semenjak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!” Kali ini semuanya duduk. Kecuali Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri.

Beliau tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat tahajjud sejak baligh dan tentera-tenteranya pula tidak pernah meninggalkan solah fardhu.

Memikirkan tentang kehebatan Al-Fateh dan tenteranya…. Suatu ketika, dalam perjalanan menuju ke Constantinople, tentera Al-Fateh melalui sebuah kebun anggur yang besar dan buahnya sedang masak ranum.

Namun, sebelum melalui kebun tersebut, Al-Fateh telah mengingatkan tenteranya supaya jangan mengambil anggur tersebut walaupun sebiji. Perjalanan diteruskan hingga ke suatu tempat lalu mereka berehat.

Selepas mendirikan khemah, pembantu Al-Fateh keluar dari khemah dengan wajah yang sugul dan memanggil semua tentera berkumpul.

Para tentera diberitahu bahawa Al-fateh telah jatuh sakit. Setelah diteliti oleh tabib, ubat yang diperlukan adalah sebiji anggur. Maka dia bertanya kepada seluruh tentera, bahawa siapa yang mempunyai buah anggur, kerana jika tidak mungkin Al-Fateh akan terus sakit dan mati.

Malangnya tiada seorang pun tenteranya yang mempunyai buah anggur. Lalu, tahulah Al-Fateh bahawa tenteranya bukan sahaja kuat dari segi fizikal, malah rohani mereka juga. Benarlah, tidak seorang pun dari mereka yang mengingkari perintahnya.

Maka, keluarlah Al-Fateh dari khemahnya dan memuji mereka semua lalu menerangkan kepada mereka akan maksud sebenar.


Akhir : Perhati dan hayati

Kisah kehebatan tentera Al-Fateh sehingga Rasulullah melafazkan dalam hadith yang menyebut tentang beliau bukan sekadar untuk diketahui semata. Ia sepatutnya dihayati dan diambil iktibar.

Nilailah diri masing-masing layakkah dengan pengorbanan yang kita buat untuk islam, dengan taraf iman kita, dengan ibadat yang tidak seberapa mampu menawan dunia dengan Islam?

Sama-samalah kita memikirkan. Moga ada manfaat. Saya kongsikan juga talian ini. Kata Penamat Dari Al-Fateh! Silalah menjelajahinya. ^^

P/s : Doakan saya agar dapat menjejaki ke kota Instanbul ya. =D

3 comments:

  1. Alhamdulillah..
    seronok dapat baca kisah sultan Muhammad Al-Fateh..
    teringat pula waktu diMatri..abang Hilal selalu bercerita dengan penuh semangat tentang sultan ni...
    p/s:jika sudah menjejaki ke kota istanbul..tunjuklah gambar2 di sana..
    teringin melihat..

    ReplyDelete
  2. > Little Mashitah

    Moga ada manfaatnya buat diri ini dan semua.

    ReplyDelete
  3. You are so interesting! I do not suppose I've truly read through a single thing like this before. So good to find another person with some genuine thoughts on this subject matter. Seriously.. thanks for starting this up. This site is something that is needed on the web, someone with a little originality!

    my web blog; to make a guy fall in love with you

    ReplyDelete